Het is misschien wel het grootste onderwijsprogramma van het jaar. Een programma dat scholen ruimte geeft om er hun eigen stempel op te drukken en toch verbonden blijft door één gezamenlijke doelstelling. Ook de dertig scholen van Consent zijn begonnen aan het nieuwe schooljaar met de Gouden Weken. Elke groep doorloopt de fasen van groepsvorming, van een verzameling individuen naar een hechte, samenwerkende en lerende gemeenschap. Bij Consent noemen we dat Samenredzaam.
Op Het Wooldrik begon het jaar met een bijeenkomst in de hal van de school. Samen als één geheel, deelden we mooie momenten en verdrietige gebeurtenissen. We stonden stil bij het belang van de komende Gouden Weken. Dit jaar begon onze aftrap met een verhaal. Een verhaal over een koning.
Deze koning had een gelukkig volk en wilde hen iets waardevols nalaten. Hij gaf zijn wijzen de opdracht om alle kennis en wijsheid van de wereld te verzamelen, zodat iedereen ervan kon profiteren. Maar toen hij het resultaat zag, was het veel te groot en te veel. Hij gaf opdracht om het in te korten, keer op keer, tot er uiteindelijk slechts één boodschap overbleef:
“If it is to be, it is up to me.”
De koning keek naar de woorden en knikte instemmend. Maar die nacht begon er iets te knagen. Het voelde niet helemaal juist. De volgende ochtend bezocht hij een school en vroeg de leerlingen wat zij van de uitspraak vonden. De klas begon te discussiëren, ideeën vlogen heen en weer. Totdat, na een minuut of tien, een klein meisje haar vinger opstak.
“Koning, Koning,” zei ze, “we hoeven maar twee letters te veranderen, en dan klopt het.”
“If it is to be, it is up to us.”
Het Belang van de Gouden Weken
De beginweken van het schooljaar zijn goud waard om een basis te leggen voor een fijne sfeer in de klas. In deze tijd leren leerlingen elkaar kennen, vertrouwen opbouwen en samenwerken. Dit creëert een veilige en hechte klas met een cultuur van samenredzaam. Met spelletjes en groepsgesprekken wordt gewerkt aan verbondenheid en verantwoordelijkheid.
Een mooi voorbeeld zagen we bij groep 4 van OBS Het Wooldrik. In groepjes van vier kreeg elk groep één meter tape, één meter touw, tien spekjes en twintig spaghetti staafjes. Het doel: bouw een zo hoog mogelijke toren. Dit vraagt overleg, initiatief, creativiteit, probleemoplossend vermogen en luisteren naar elkaar.
Zo bouwen we niet alleen aan een stevige toren, maar ook aan een sterke gemeenschap waarin iedereen bijdraagt aan en verantwoordelijkheid draagt voor het succes van de groep.