Klachtenregeling
Klachten
Is er sprake van een probleem of klacht over de school of één van de medewerkers? Dan is het raadzaam de klacht eerst te bespreken met de schoolleiding. Mocht dit niet leiden tot een oplossing, dan is het mogelijk contact op te nemen met het bestuur van Consent. Daarnaast is er binnen elke school een contactpersoon of interne vertrouwenspersoon, die voor de eerste opvang kan zorgen en zo nodig kan ondersteunen bij het informeren van het bestuur en/of externe vertrouwenspersoon. Er kan ook rechtstreeks contact worden opgenomen met de externe vertrouwenspersoon. Als het niet lukt om samen een oplossing te vinden, dan kan de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) een advies uitbrengen. Het probleem kan vaak ook door mediation worden opgelost.
Bestuur
Voor de behandeling van de klacht kunnen ouders en medewerkers terecht bij het bestuur van Consent. De bestuurssecretaris behandelt de klacht namens het College van Bestuur. Deze wijze van afhandeling wordt ook wel interne klachtafhandeling genoemd.
Stichting Consent
Bestuurssecretaris
Postbus 40042
7504 RA Enschede
Telefoon: 053-4884444
E-mail: info@consentscholen.nl
Externe vertrouwenspersoon
Voor klachten over ongewenst gedrag op school kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten terecht bij een externe vertrouwenspersoon.
Daaronder vallen niet de klachten die betrekking hebben op onderwijskundige zaken, noch de klachten over de organisatie en inrichting van de school. Dit soort klachten worden direct met de betrokken leerkracht of directie besproken. Als er in die situaties, sprake is van klachten over de bejegening, worden ze wel door de vertrouwenspersoon in behandeling genomen.
Ouders en leerlingen kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon heeft een onafhankelijke positie. Dat betekent onder meer dat zij geen meldplicht heeft naar de schoolleiding als het gaat om bijvoorbeeld seksuele intimidatie of misbruik van een medewerker van de school met een leerling.
De externe vertrouwenspersoon begeleidt hem/haar bij behandeling van klachten door:
- vertrouwelijk en zorgvuldig om te gaan met informatie;
- zelfstandig en onafhankelijk op te treden als aanspreekpunt voor alle mensen van de school die een klacht hebben;
- te zorgen voor een eerste opvang na een klacht;
- samen met klager te zoeken naar oplossingen en na te gaan op oplossingen in de informele sfeer tot de mogelijkheden behoren;
- te onderzoeken of bemiddeling de geëigende weg is voor een oplossing;
- het verstrekken van informatie over procedures, de werkwijze van de interne en de strafrechtelijke klachtenprocedures en te helpen bij het formuleren van de klacht;
- en indien nodig te verwijzen naar externe hulpverleningsinstantie(s); voor de meeste instellingen is Bureau Jeugdzorg de ‘voordeur’.
Mevrouw L. (Lara) Wagenaar-Verwaal is externe vertrouwenspersoon voor Stichting Consent.
Zij is op werkdagen bereikbaar op:
Telefoon: 0618852260
E-mail: info@helderheidwerkt.nl
Website: https://helderheidwerkt.nl/
Mevrouw L. (Lindy) Lentfert is de externe vertrouwenspersoon voor De Linde.
Zij is op werkdagen bereikbaar op:
Telefoon: 0615474067
E-mail: info@lindylentfert.nl
Website: https://lindylentfert.nl
Landelijke Klachtencommissie
Consent is, conform artikel 14 Wet Primair Onderwijs aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) van Onderwijsgeschillen.
Klachten kunnen gaan over gedrag en omgang maar ook over beslissingen. Veelvoorkomende onderwerpen van klachten zijn:
- begeleiding en andere onderwijskundige zaken
- communicatie
- schorsing en verwijdering
- pesten
- ongewenste intimiteiten
- discriminatie
- groepsindeling en bevordering
Nadat een klacht is ingediend neemt een secretaris van Onderwijsgeschillen contact op met de indiener van de klacht om te bespreken welke route het beste is om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot één van de volgende routes:
- interne klachtbehandeling: als beide partijen ermee instemmen wordt de klacht doorgestuurd naar het schoolbestuur, die de klacht verder in behandeling neemt. De klacht kan dan intern worden opgelost.
- mediation: met mediation lost u samen met de andere partij uw conflict op met behulp van een onafhankelijke neutrale persoon: de mediator.
- formele klachtbehandeling via een procedure bij de LKC.
Stichting Onderwijsgeschillen
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191 3508 AD Utrecht
Telefoon: 030- 2809590
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
website: https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc