Kansengelijkheid in het onderwijs is een onderwerp dat centraal staat op OBS Harry Bannink waar Sandra Lentfert directeur van is. Voor haar draait het om het creëren van een omgeving waarin ieder kind zich kan ontwikkelen, ongeacht achtergrond of omstandigheden. “Het gaat erom dat elke leerling een waardevolle plek in de samenleving kan vinden,” legt ze uit.
Volgens Sandra gaat kansengelijkheid verder dan het aanpakken van materiële armoede. “We moeten ons ook richten op sociaal-emotionele armoede. Denk aan ondersteuning op het gebied van zelfvertrouwen, emotionele veiligheid en het leren functioneren in de maatschappij.”
Er zijn verschillende uitdagingen bij het realiseren van kansengelijkheid. Sandra noemt er een aantal:
- Basisbehoeften waarborgen
- Toegang tot cultuur en verrijking
- Motivatie en ondersteuning
- Sociaal-emotionele handvatten
Een school die kansen biedt
Om kansengelijkheid te bevorderen, heeft de school verschillende initiatieven opgezet. Zo zijn er schoolmaaltijden voor alle leerlingen. Via samenwerkingen met organisaties zoals het Jeugdeducatiefonds en Stichting Leergeld worden financiële barrières weggenomen. Dit maakt het mogelijk dat alle leerlingen kunnen deelnemen aan schoolreisjes, culturele activiteiten en andere verrijkende ervaringen.
Daarnaast zet de school in op themaweken en uitstapjes om de belevingswereld van leerlingen te vergroten. Er is een speciale ruimte voor wetenschap en techniek waar kinderen hun creatieve en innovatieve talenten kunnen ontwikkelen. De schoolbibliotheek is een belangrijke plek voor leesplezier en ontwikkeling, terwijl praktische activiteiten, zoals koken met leerlingen, bijdragen aan zowel sociale als praktische vaardigheden.
De rol van betrokkenheid
Sandra benadrukt het belang van samenwerking tussen leerkrachten, ouders en de bredere gemeenschap. Leerkrachten spelen een sleutelrol in het signaleren van ongelijkheid en zoeken actief naar oplossingen. Ouders worden gestimuleerd om mee te denken en betrokken te zijn bij de ontwikkeling van hun kind. De gemeenschap speelt op zijn beurt een essentiële rol door te investeren in programma’s en voorzieningen die kansengelijkheid bevorderen.
Successen en lessen
Een groot succes van de school is de bewustwording die is gecreëerd binnen het team. “Leerkrachten herkennen beter hoe armoede en ongelijkheid invloed hebben op leerlingen en spelen hier actief op in,” vertelt Sandra. Ook zijn initiatieven als het schoolontbijt voor alle leerlingen een voorbeeld van een groot succes. Doordat alle leerlingen gebruik maken van dit ontbijt wordt er een stigma voorkomen en ontstaat er een inclusieve sfeer op school.
Een belangrijke les die ze heeft geleerd, is het belang van draagvlak. “Het is essentieel om het team vanaf het begin mee te nemen en hen eigenaarschap te geven over nieuwe projecten.”
Toekomstvisie
Om kansengelijkheid structureel te vergroten, ziet Sandra ruimte voor verbetering op systeemniveau. Ze pleit voor
- structureel onderwijs en een naschoolse aanbod.
- intensieve begeleiding bij de overgang van primair naar voortgezet onderwijs;
- Sterkere link tussen wereldwijsheid basisvaardigheden en talentontwikkeling
- Meer aandacht voor kansrijk adviseren bij de schoolkeuze;
- Het voortzetten en versterken van ouderbetrokkenheid.
“Mijn doel is om een gemeenschap neer te zetten waarin verschillende disciplines samenwerken en optimale ondersteuning te bieden. Een plek te creëren waar talenten tot uiting komen, waar iedereen zijn potentieel kan bereiken voor een plek in onze samenleving.”