Wetenschap en technologie op de basisschool

OBS Harry Bannink, OBS De Broekheurne en OBS Het Lang werken met KWTO. Tamara Heskamp is de  ICT-er van deze drie scholen en zij vertelt enthousiast over de samenwerking. De drie scholen hebben elk  €1000 subsidie gekregen van het Kenniscentrum en zetten deze in voor boeiend onderwijs.

“De subsidie heeft de scholen in staat gesteld om materialen aan te schaffen die erop gericht zijn kinderen kennis te laten maken met wetenschap en techniek en hun interesse hiervoor te wekken.  We hebben het geld gebruikt voor onze leerlijn Programmeren, in combinatie met Robotic voor aanschaf van de robots Bee-bot, mBot en Sparki en de Raspberry Pi3 minicomputer.

We zetten een  leerlijn programmeren op voor de groepen 1 t/m 8. De lessen die de kinderen volgen zijn te vinden op codingkids.nl. Het doel van de leerlijn is om de kinderen de basisbeginselen van het programmeren bij te brengen. Ze leren problemen oplossen door deze in kleine stukjes op te delen. De kinderen leren wat lussen, lijsten, variabelen en functies zijn en kunnen de kennis toepassen door een Robot of een LED-lampje te programmeren. Op de Raspberry Pi zal vooral Python gebruikt worden, in combinatie met sensoren en LED-lampjes op een breadboard. Ook het bekende spel Minecraft is op de Raspberry Pi gezet. De kinderen gaan met Python een verbinding maken met Minecraft om zo in Minecraft te programmeren. Sparki zal worden geprogrammeerd in de SpariDuino-omgeving. mBot wordt geprogrammeerd met een variant van Scratch.”

Tamara vertelt hoe de scholen de materialen in de praktijk gebruiken:

Beebot

De Bee-bot is bedoeld om kinderen de beginselen van het programmeren bij te brengen. We werken ermee in de groepen 1,2 en 3. De transparante mat en de lettermat worden daarbij gebruikt. De leerlingen krijgen eerst in de kring een klassikale instructie van Tamara.

Daarna gaan de leerlingen in tweetallen in de klas oefeningen doen.

Leerlingen op Het Lang leren programmeren met met de Bee-bot

Raspberry Pi 

De Raspberry is ontworpen om te leren programmeren. De kinderen die in groep 6,7 en 8 zitten, hebben al wat ervaring met het programmeren met Scratch op het internet. Op de Raspberry Pi is Scratch geïnstalleerd. Met Scratch GPIO kunnen de kinderen LED-lampjes en sensoren aansluiten op de Raspberry Pi en deze programmeren met Scratch.

De lessen kun je vinden op Codingkids.nl. Deze link is zeer de moeite waard om te bekijken!

De kinderen voeren onder begeleiding van Tamara in twee- of drietallen opdrachten uit op de Raspberry Pi. Eerst leren de kinderen om de Pi aan te sluiten aan het beeldscherm en het toetsenbord, daarna oefenen ze hun programmeervaardigheden in Scratch.

Als de kinderen wat ervaring met Scratch hebben, leren ze ook hoe je een programma kunt schrijven in de programmeertaal Python. In Python leren de kinderen met Turtle Graphics tekeningen te programmeren. Aan de hand van deze oefeningen leren de kinderen programmeerconcepten aan, zoals variabelen, lijsten, lussen en functies.

mBot en Sparki Robots

De mBot is een robotje dat de kinderen eerst zelf in elkaar moeten zetten. De bouwbeschrijving die de makers erbij leveren zorgt ervoor dat ze dat ook echt zelf kunnen. Daarna kunnen ze met het programma mBlock (dat lijkt op Scratch) het robotje programmeren.

Meer weten of een keer kijken? Neem dan contact op met Tamara Heskamp. Zij is bereikbaar op Harry Bannink, De Broekheurne en Het Lang.