Onderwijsdag op 14 april

Over een paar weken is het weer zover: de Onderwijsdag. Het thema van dit jaar is School voor de Toekomst: de kraamkamer van onze leerprocessen, de linker en rechter hersenhelft van onze scholen. Goed onderwijs draait niet om iPads, toetsen, onderwijs- of leermethoden maar om mensen. De leerkracht maakt het verschil. De School voor de Toekomst ontwikkelt betekenisvolle leerprocessen, met gebruikmaking van eigentijdse, krachtige leeromgevingen, zodat onze leerlingen leren hun weg te vinden in steeds nieuwe en groter wordende kennisgebieden. Het nieuwe leren is: leren denken, leren samenwerken, leren reguleren, leren leren.

We starten de Onderwijsdag met een presentatie van wetenschapsjournalist Mark Mieras. Mark werkt onder andere voor de Volkskrant maar is vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Hij neemt met ons een duik in de hersenen van de leerling. Hij laat zien dat kennis niet ontstaat door informatie te downloaden in het leerlingbrein maar door die informatie te laten verteren. Dat verteren vergt plezier, beweging, experiment en spel. Hoofd, hart en handen – denken, emotie en interactie – zijn zo onlosmakelijk met elkaar verbonden, in elk leerproces, of het nu gaat om gymnastiek, muziek, rekenen, taal of aardrijkskunde.

Na de presentatie van Mark volgen twee rondes ‘voorstellingen’. Ook dit jaar kun je weer kiezen uit een groot aanbod. Bijvoorbeeld het beroepenfeest met als motto: ‘alles mag je worden, behalve ongelukkig, beloofd?’ Of de reis naar de 21st Century Skills over onderzoekend en ontdekkend leren met praktijkgerichte voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt. De workshop Creatief Leren, een mix van luisteren, kijken en doen waarin je wordt geprikkeld en geïnspireerd om met nieuwe  creatieve werkvormen aan de slag te gaan! De sessie over Energizers, waarin je actief meedoet met verschillende soorten energizers, zodat je ze morgen in je klas toe kunt toepassen (want wist je dat onze hersenen na anderhalf uur zitten al in een slaapstand komen?). Of de workshop over andere manieren van overleggen in plaats van het ‘eeuwige’ vergaderen dat vaak op dezelfde manier verloopt: een paar dezelfde mensen aan het woord, herhaling en tijdverlies, van de hak op de tak, notulen die niemand leest en pas vlak voor het volgend overleg actie op de punten die moesten…

Tussendoor kun je ‘De Parade’ bezoeken:  kleine theatrale en muzikale acts die inspireren, op het verkeerde been zetten, verrassen en vol humor en ontroering zitten. Saxion zorgt voor de broodnodige ‘Appetizers’. We besluiten de Onderwijsdag met het Enschedese cabaretduo Bart Peeters Weem en Evert Duipmans. Sinds ze elkaar kennen, maken ze muziek en teksten over datgene wat langskomt of hen bezighoudt. Daar zouden ze graag een programma over maken. Helaas komt er van alles tussen, dat moeten ze eerst even kwijt.